این روزها کاتالوگ‌ها و بروشورهای چاپی کم‌کم جای خود را با روش‌های تازه‌تر و ابزار نوین عوض می‌کنند. دیجیتال مارکتینگ با ترفندهای جدیدش آمده است تا کسب‌وکارها به افزایش مشتریان و بهبود فروش برسند. دیجیتال مارکتینگ در چند گام کلی می‌توان خلاصه کرد که در ادامه اختصارا به آنها اشاره می‌کنیم.

گام‌های کلیدی در دیجیتال مارکتینگ

گام اول : تدوین استراتژی مارکتینگ

هیچ فرایندی بدون برنامه و استراتژی صحیح به هدف خود دست نمی‌یابد و بازاریابی دیجیتال نیز از این قانون مستثنا نیست. داشتن یک استراتژی متناسب با اهداف کسب‌و‌کار شما، موضوعی مهم است که باید برای دست یافتن به آن موارد مختلفی را در نظر داشته‌باشید. برای متمایز کردن کسب‌وکار خود از دیگر کسب‌وکارهایی که از گنج دیجیتال مارکتینگ بی‌بهره مانده‌اند استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را با شناسایی چالش‌های پیش رو، مشخص کردن اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت و شناخت گروه‌های مخاطبان کسب‌وکارتان تدوین کنید.

 

گام دوم : زیرساخت مناسب

از زیرساخت های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به داشتن یک سایت اینترنتی پویا، اپلیکیشن موبایل، محتوای سئو  شده متناسب با حیطه فعالیت، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، بستر تبلیغاتی ایمیلی و پیامکی و … اشاره کرد.

 

گام سوم : افزایش ترافیک و ارتباط مناسب با مخاطبان

 

تولید محتوا :

تولید محتوای مرتبط با محصول و خدمات  که از لحاظ  کیفیت محتوایی پرمفهوم و کاربرپسند باشد یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش ترافیک یک کسب‌وکار در فضای مجازی است .

مدیریت شبکه‌های اجتماعی‌:

مدیریت صحیح و اصولی شبکه‌های اجتماعی که مستلزم دانشSocial marketing   است و نظارت دقیق بر شاخص‌های کلیدی عملکرد به‌اصطلاح KPI  همچنین طراحی و تدوین مناسب پست‌ها از لحاظ بصری و محتوایی با توجه به همه‌گیری شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام ، تلگرام ، فیس‌بوک و توئیتر از ستون‌‌های یک کسب‌وکار موفق در فضای مجازی است.

محتوای گرافیکی:  

محتوای گرافیکی یکی دیگر از مواردی  است که می‌توانیم با تکیه برآن، شاهد افزایش چشمگیر مخاطبان در رسانه‌های مختلف باشیم. از انواع این محتوا ها می‌توان به موشن‌گرافی، انیمیشن‌های تبلیغاتی‌، ویدئوهای آموزشی و تبلیغاتی، تصاویر متحرک، پوسترها و … اشاره کرد

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو:

سئو (Search Engine optimize) یا به اصطلاح بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یکی از مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که در بازاریابی دیجیتال باید به آن توجه داشت. اگر بخواهیم به‌طور خلاصه به سئو اشاره کنیم، مجموعه کارهایی است که بر روی محتوای یک سایت انجام می‌شود تا در کلمات مختلف، محتوای یک سایت طی جست‌وجوهای افراد در صفحات اول نتایج موتور‌های جست‌وجو نمایش داده شود.

 

گام چهارم : تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان احتمالی

 

صفحات فرود یا Landing pages: صفحات فرود در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و کمپین‌های تبلیغاتی کاربردی‌ترین راه برای معرفی خدمت یا محصولات یا جشنواره های فروش است. صفحات فرود می‌تواند به شما در تجمیع اطلاعات مشتریان بالقوه کمک شایانی کند.

فرم‌های اختصاصی: بازدیدکنندگانی که اقدام به تکمیل فرم‌های موجود مختلف در سایت شما می‌کنند به عنوان مشتریان احتمالی که می‌خواهند از خدمات شما، جشنواره‌های تخفیفی و محصولات جدیدتان آگاه شوند می‌توانند در سیستمCRM   شما ثبت شوند.

طراحی اصولی دکمه‌ها (call to action): با استفاده از دکمه‌های مختلف و تعیین محل قرارگیری مناسب در صفحات مختلف می‌توان پیشنهادهای جذاب را متناسب با نیاز بازدیدکنندگان به آنها نمایش داد.

 

گام پنجم : تبدیل مشتریان احتمالی به مشتریان نهایی

 

قیف فروش:  با تحلیل اصولی و صحیح رفتار بازدیدکنندگان سایت می‌توان به افزایش مشتریان نهایی کمک کرد.

تبلیغات هدفمند: پس از شناسایی گروه‌های مشتریان بالقوه کسب‌و‌کار شما و بخش‌بندی این گروه‌ها با استفاده از ابزارهای متنوع و اثربخش خدمات تبلیغات دیجیتال و تحلیل اثربخشی تبلیغات، می‌توانید میزان بازدیدکنندگان سایت و احتمال خرید آنها را افزایش دهید.

 روابط عمومی و ارتباط با مشتریان:  با بهره‌گیری از ابزارهایی مانندCRM   و اتوماسیون‌های بازاریابی، باشگاه مشتریان و یکپارچه‌سازی آنها با زیرساخت‌های شما  می‌توان راه‌های ارتباط موثر را با مشتریان افزایش داد و مشوق‌های خرید اختصاصی به آنها ارائه داد.

طراحی رابط کاربری مناسب:  با بررسی و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان در سایت می‌توان طراحی‌ها را با استفاده از این تحلیل‌ها انجام داد تا بازدید‌کنندگان و مشتریان بهترین تجربه کاربری را در سایت شما تجربه کنند.

گام ششم: تحلیل اطلاعات

رفتار بازدیدکنندگان:  با بررسی رفتار بازدیدکنندگان می‌توان متوجه شد کاربر از کدام صفحات بیشتر بازدید کرده است،  بر روی صفحه کدام محصول وقت بیشتری صرف کرده است، بازدید‌کنندگان شما چه جنسیتی دارند ، محل زندگی‌شان کجاست و  چند‌ساله هستند.

اثربخشی تبلیغات: با بررسی کمپین‌های تبلیغاتی می‌توان دریافت که کدام بنرهای شما بازدید بیشتری داشتند، چقدر بر روی آنها کلیک شده، نرخ تبدیل مخاطب تبلیغات به مشتری نهایی چه مقدار بوده، کدام متن پیامک  برای مخاطبین جذاب‌تر بوده است و … .

نرخ تبدیل فروش محصولات:  وقتی بدانید که نرخ تبدیل بازدید به فروش نهایی برای هر محصول در کمپین شما به چه صورت بوده است احتمالاً می‌توانید تصمیم‌گیری‌های بهترین انجام دهید.

نرخ اثربخشی فرم‌های سایت‌:  نتایج یک فرم یا نظرات کاربران در خصوص یک موضوع را به شما می‌گوید یا موجب می‌شود که اطلاعات تماس مخاطبان را به‌دست آورید. پس نتیجه یک فرم، حاوی اطلاعاتی ارزشمند است. تحلیل صحیح نتایج نظرسنجی، نقشی کلیدی در موفقیت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ شما دارد.

تحلیل گام‌به‌گام کلیک‌های کاربر تا خرید نهایی: اگر به دنبال افزایش فروش در کمپین دیجیتال مارکتینگ کسب‌و‌کارتان هستید بررسی رفتار بازدیدکننده در مراحل بازدید محصولات، افزودن آن به سبد خرید، تکمیل اطلاعات ارسال و پرداخت بسیار حیاتی هستند.