امروزه همه به این باور رسیده‌اند که بخش روابط‌عمومی می‌تواند زیربنای هر کسب‌وکار موفقی باشد.

در دنیای تجارت امروز روابط عمومی (Public relation) به اختصار PR به عنوان هنر هشتم شناخته می‌شود و می‌توان روابط عمومی را در زمره یکی از علوم نو به‌کار گرفته شده در ساختار کسب‌و‌کارها دانست که با اقبال خوبی نیز رو‌به‌رو شده است و تاثیر بسزایی در بهبود کسب‌وکارها و سازمان‌ها داشته است .

هر مقدار واحد روابط عمومی یک کسب‌و‌کار یا شرکت بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد و در انتقال اطلاعات از مخاطبان به صاحبان برندها و از برندها به مخاطبان موفق عمل کند و یک ارتباط پویا و دائمی بین آنها ایجاد کند می‌تواند به حفظ یک برند، خوش‌نامی آن و موفقیت بیشتر در عرصه رقابت با دیگر رقبا کمک شایانی کند.

ارتباط؛ عنصر کلیدی در جذب مشتری

هیچ سازمان و مجموعه یا ارگانی وجود ندارد که موفق باشد، اما روابط عمومی خوبی نداشته باشد. Public relation یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین دانش‌های موجود در قرن امروزی است. تبلیغات می‌تواند نقش مهمی در معرفی یک محصول یا خدمت داشته‌باشد، اما برای کسب مشتریان دائمی میان  مشتریان و آن موسسه یا شرکت باید روابط خوب و مناسبی برقرار باشد. بخش PR  هر مجموعه می‌تواند با برقراری یک ارتباط پویا و مناسب با مشتریان نیازهای آنها و سلایق مخاطبان آن مجموعه را بهتر و بیشتر بشناسد. با افزایش روزافزون علم و آگاهی افراد جامعه، نیاز به داشتن روابط عمومی قوی بیش از پیش در کسب‌وکارها احساس می‌شود .

برند؛ چیزی فراتر از یک نماد

یک برند فقط یک نماد یا برچسب بصری نیست. برندها تعیین‌کننده چشم‌انداز، هویت، اصول تاکتیکی و عملیاتی هستند. اما یک  برند فقط شامل برنامه، خدمت و یا محصول نیست و هر موضوعی را در یک مجموعه از قبیل فرهنگ، شهرت و ارزش‌های اصلی آن مجموعه نیز در برمی‌گیرد. روابط عمومی نه فقط بر محصول و خدمات موثر است بلکه در شکل دادن به پیام‌های استراتژیک نیز تاثیرگذار است .

روابط عمومی دیجیتالی و برندسازی

از نقش روابط عمومی در برندینگ، تعامل مستمر با مشتریان، مدیریت و حتی افزایش فروش و بازده یک مجموعه نمی‌توان چشم پوشید. در عصر دیجیتال که تمام تعاملات بازاریابی با سرعت هرچه تمام‌تر مسیر خود را از حالت فیزیکی به دیجیتالی شدن  طی می‌کند قطعا  روابط عمومی نیز به عنوان بخشی از این تعاملات وارد دنیای بازاریابی دیجیتالی یا به‌اصطلاح دیجیتال مارکتینگ شده است .

اصول و معانی روابط عمومی دیجیتال در واقع مشابه  همان روابط عمومی است. با این تفاوت که نهایت استفاده از تمام ابزارهای آنلاین و دیجیتالی در راستای رسیدن به اهداف و تحقق برنامه‌ها برده می‌شود. در دنیای امروزی که استفاده از اینترنت و فضای مجازی همه‌گیر شده است روابط عمومی نیز باید در جهت پیشرفت و بهبود مسیر خود با این ابزارها تطابق یابد  .

با توجه به محبوبیت روز‌افزون شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی و همچنین وجود انواع سایت‌های مختلف در این فضا شرایط به گونه‌ای فراهم شده است تا در راستای رسیدن به اهداف و برنامه‌های روابط عمومی، تعامل میان مخاطبان و مشتریان نزدیک‌تر و با کیفیت بالاتری انجام شود.

امروزه می‌توانید با حضور پررنگ‌تر و فعال‌تر در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب مانند اینستاگرام برای گسترش روابط با مشتریان یا برندسازی استفاده کنید و در این فضای ایجاد شده از نظرات آنها مطلع و به سوالات‌شان پاسخ دهید .