شیث گودین در سال ۲۰۰۸ حرفی زد که گذشت زمان مهر تایید بر آن زد: «بازاریابی محتوا، تنها بازاریابی است که در عصر ما به جا خواهد ماند».  شاید ایمیل‌ها با گذشت زمان حال‌وهوای جذاب خود را از دست بدهند اما یک وبلاگ یا یک اینفوگرافیک می‌تواند همیشه توجه‌ها را به خود جلب کند.

بازاریابی محتوا امروزه دیگر ارائه محتوا با هدف انتقال دانش نیست، بلکه به گونه‌ای تکامل پیدا کرده که با هدف وا داشتن خوانندگان به گرفتن تصمیم مطلوب، آنها را درگیر خود می‌سازد.

اطمینان حاصل کنید هر کاری لازم است، برای ایجاد یک راهبرد خاص و موفق در زمینه بازاریابی محتوا انجام می‌دهید. اینجا یازده روند را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. داستان‌سرایی بیشتر مبتنی بر داده‌ها

بیشتر بازاریابان، داستان‌سرایی درباره محتوای‌شان را فدای داده‌محور بودن محتوای خود می‌کنند. چرا در محتوای داده‌محور از داستان‌سرایی استفاده نکنیم؟

برای مثال، تعاملات یک کاربر که به سایت ژاکوب با نام JUST Creative می‌رود، نشان می‌دهد که در پی فونت‌هایی مرتبط با تعطیلات است و فونت رایگان Branding Briefcase را دانلود کرده است. محتوای داده‌محور می‌تواند در قالب یک ایمیل تشکر باشد که به همراه لینک به او ارسال می‌شود. در واقع با افزودن آگهی ایمیلی شخصی‌سازی شده درباره فونت‌های تعطیلات به همراه دیگر پیشنهادهای محصول، ژاکوب به مخلوط خود، داستان‌سرایی هم می‌افزاید.

۲. ویدئو و پخش مستقیم

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در میزان استفاده از محتوای صوتی/تصویری توسط بازاریابان B2C، ۶۹ درصد افزایش مشاهده شد. با اینکه ویدئو دومین نوع ترجیحی محتوا پس از وبلاگ است، اما این روند به تدریج تغییر خواهد کرد. مطابق با تحقیق مؤسسه هاب‌اسپات، ویدئو بیشتر از هر نوع دیگری از محتوا مخاطبان را درگیر خود می‌سازد.

علاوه‌بر این، وقتی که نسبت به وبلاگ و پست‌های رسانه‌های اجتماعی در خصوص یک موضوع تجربه بیشتری به دست می‌آورید، پخش زنده، فرمت ویدیویی مورد علاقه مردم خواهد بود. ۶۷ درصد از افراد پس از تماشای پخش زنده، بلیط رویداد مشابهی را نیز خریداری کردند. افراد ترجیح می‌دهند در طی یک پخش زنده، بتوانند از افراد اثرگذار و مجریان سوال‌هایی نیز بپرسند.

۳. تمرکز بیشتر بر محتوای تولیدشده توسط کاربر

تولید محتوایی که بتواند تصویری از برند ارائه دهد، به مشتری کمک می‌کند تا راهکار پیشنهادی را نیز مجسم کند. از سوی دیگر، هنگامی که از طریق محتوای تولید شده توسط کاربر، تعامل کاربران را نیز ترویج می‌کنید، این کار می‌تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

محتوایی که توسط کاربر تولید شده، یک طرح دو سر برنده است؛ چرا که می‌توانید با بهره‌گیری از منابع و زمان کمتر، از طریق مخاطبان‌تان محتوای بیشتری تولید کنید و بدین ترتیب خودشان هم بیشتر درگیر خواهند شد.

۴. مکالمات ایمیلی، پویا هستند

ایمیل برای بسیاری از بازاریابانی که می‌خواهند با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنند، یک نعمت است. شما اکنون می‌توانید با ایجاد جریان‌های کاری سفارشی، ایمیل‌های مشخصی را مبتنی بر رفتار کاربر به صورت اتوماتیک ارسال کنید. این امکان هم وجود دارد که با تگ‌های merge، مکالمات شخصی ایجاد کنید.

تنها ایراد ایمیل این است که پس از ارسال، نمی‌توان آن را ویرایش و اصلاح کرد، اما حتی همین مشکل را هم می‌توان با قرار دادن بلوک‌های محتوای پویا در آن، پشت سر گذاشت. در واقع این بلوک‌ها، کدهای خاصی هستند که در طی ایجاد ایمیل، به الگوی ایمیل افزوده می‌شوند. سپس در هنگام باز کردن ایمیل، بلوک محتوای پویا، محتوای به‌روزرسانی شده را از سرور میزبان فراخوانی می‌کند و آن را به خواننده نمایش می‌دهد. مزایای این روش عبارتند از زمان کمتر برای توسعه و نیز اینکه بر مبنای بخش‌بندی ایمیل (email segmentation)، می‌توان محتوا را شخصی‌سازی کرد.

ما پیش‌بینی می‌کنیم که شخصی‌سازی بهتر ایمیل همراه با محتوای پویا، چیزی باشد که بسیاری از بازاریابان در سال ۲۰۲۰ آن را تجربه خواهند کرد.

در مثال ایمیلی زیر، بلوک‌های محتوا نشان‌دهنده محتوای مختلف بسته به شرایط آب و هوایی هستند.

۵. وبلاگ شما باید واقعا بتواند با صدای بلند حرف بزند

امروزه هر غول فناوری مصمم است در خانه مشتریان، بلندگوی هوشمند خودش را قرار دهد. با به‌کارگیری فزاینده بلندگوهای هوشمند شاهد تقاضا برای محتوای دارای صدا، خواهیم بود. در واقع ۲۶.۲ درصد از افراد بالغ در ایالات متحده به یک بلندگوی هوشمند دسترسی دارند. جنبه دیگر استفاده از بلندگوهای هوشمند، فراهم ساختن امکانی دیگر برای افراد به منظور شنیدن پادکست است. بنابراین، سال ۲۰۲۰ شاید سالی باشد که ساختن پادکست، مابه‌ازای تجاری نیز داشته باشد.

۶. برنامه‌های پیام‌رسان برای افزایش مخاطبان

همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد، کاربران از برنامه‌های پیام‌رسان مورد علاقه خودشان استفاده می‌کنند. آنها با استفاده از این برنامه‌های محبوب، زمان زیادی را صرف به اشتراک گذاشتن عواطف و همینطور اطلاعات ارزشمند می‌کنند. با تولید محتوای درگیرکننده و مناسب برای کاربران برنامه‌های پیام‌رسان، می‌توانید شانس همه‌گیر شدن محتوای خودتان را افزایش دهید.

۷. واقعیت، محتوا را اصلاح می‌کند

با اینکه واقعیت مجازی و همینطور واقعیت افزوده مفاهیم جدیدی نیستند، اما بازاریابان باید همچنان از پتانسیل آنها استفاده کنند. البته گمانه‌زنی‌هایی نیز وجود دارند که تا سال ۲۰۲۲، تعداد ۳.۵ میلیون کاربر تلفن همراه در سرتاسر جهان، سرگرم استفاده از واقعیت افزوده باشند.

۸. بودجه مربوط به بازاریابی محتوا رو به افزایش است

هر شکلی از بازاریابی، در محدوده بودجه‌ای که به آن تخصیص داده می‌شود، محصور است و بازاریابی محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در مورد بازاریابی محتوا، باید تعادلی میان محتواهای پرداختنی، محتواهای دراختیار و محتواهای اکتسابی برقرار کرد. خوشبختانه با توجه به بازگشت سرمایه رو به رشد، ۵۷ درصد از بازاریابان درنظر دارند بودجه بیشتری برای سال ۲۰۱۹ اختصاص دهند. با اطمینان می‌توان فرض کرد که در سال ۲۰۲۰، این میزان از بازاریابان، شامل آن ۲۹ درصد هم باشد که بودجه‌شان در سال گذشته ثابت باقی مانده است.

۹. شراکت و مشارکت بر سر برند

تبادل برند و «هم‌برندی»، برای گسترش پایه مخاطبان شما امری لازم و ضروری است. البته ممکن است با انجام هم‌برندی، مخاطبان هدف ثابت باقی بمانند اما ارزش افزوده حاصل از دانلودهای افزایش یافته یا درگیرسازی برای هر برند، متفاوت خواهد بود. برندهای B2B مزایای هم‌برندی را شناسایی کرده‌اند و ۲۴ درصد از بازاریابان B2B با دیگران وارد شراکت شده‌اند تا محتوای درگیرکننده تولید کنند.

۱۰. استفاده از هوش مصنوعی

بازاریابی محتوای شما به جای داشتن تعامل یک‌طرفه، باید بتواند با مشتریان مکالمه داشته باشد. خواه در قالب گپ آنلاین یا برقرار کردن یک جلسه برای مطرح کردن پرسش روی رسانه‌های اجتماعی، افراد هنگامی که به جای چت‌بات‌ها با یک فرد واقعی صحبت می‌کنند، تجربه کاربری خوبی خواهند داشت. ولی از آنجا که نمی‌توان با تمام مشتریان مکالمه انسانی برقرار کرد، باید چت‌بات‌ها کتابخانه متنوعی از محتوا، داده‌های مشتری و اطلاعاتی داشته باشند که در هنگام مکالمه با مشتری بتوانند از آنها استفاده کنند. هوش مصنوعی نوین به اندازه کافی هوشمند هست و شبیه به انسان عمل می‌کند، البته به شرطی که با دسته‌بندی و برچسب‌زنی یا تگینگ محتوای انفرادی، زمینه مناسب برای این کار فراهم شود.