مدل اسمارت (SMART) یکی از مدل‌های هدف گذاری است که می‌تواند به شما در تولید محتوای تخصصی کمک بسیار بکند. هدف ما از ارائه این موضوع در وب‌سایت افتانت، بررسی چگونگی استفاده از روش اسمارت در تولید محتوا است.

این روزها هدف‌گذاری به روش اسمارت در بازاریابی دیجیتال نیز پیشرفت‌های بسیاری را به وجود آورده است. در واقع برای تعریف بهتر می‌توان گفت با استفاده از روش اسمارت در تولید محتوا می‌توانید بر اساس علایق و سلیقه شخصی کاربران خودتان، آنها را جذب و به مشتری تبدیل کنید.

در هدف‌گذاری به روش اسمارت، علایق افراد از طریق هوش مصنوعی پیش‌بینی می‌شود. شما با مدل SMART نیازهای مشتریان و مخاطبان‌تان را دقیقا پیدا می‌کنید و در راستای آن شروع به تدوین استراتژی محتوا می‌کنید.

در ادامه این مطلب قصد داریم، 5 منطق هدف‌گذاری به روش اسمارت را برای شما توضیح دهیم تا بتوانید از این مدل برای بازاریابی محتوای  خود استفاده کنید.

۵ منطق هدف‌گذاری به روش اسمارت در تولید محتوا

بهتر است تمامی کسب‌وکارها (B2B) یا (B2C) پنج هدف عمده مدل اسمارت (SMART) را در تولید محتوا را برای خود مشخص کنند.

اما منظور و هدف اصلی این مدل چیست و چگونه باید این کار را کرد؟

هدف ۱: مشخص کردن

۸۴ درصد از شرکت‌های B2B می‌گویند که آگاهی از برند و محبوب کردن آن میان مخاطبان ازجمله مهم ترین اهداف به شمار می رود.

 

چرا آگاهی از برند تا این حد حیاتی است؟ به دو دلیل:

۱.  یک کسب‌وکار ناشناس، نمی‌تواند سرنخ تولید کند.

۲.  مردم به برندها اعتماد دارند.

یک مثال بزنیم

تا به حال فکر کرده‌ا‌ید چرا برخی برندها را انتخاب می‌کنید و برخی دیگر را حتی با کیفیت مشابه پس می‌زنید؟! پاسخ به این سوال می‌تواند یک مثال عالی برای بخش اول از هدف‌گذاری به روش smart باشد.

برای به‌درستی مشخص کردن مرحله اول و شروع تدوین استراتژی تولید محتوای خود می‌توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • دقیقا چه چیزی می‌خواهید؟
  • کجا؟
  • چطور؟
  • چه وقت؟
  • با چه کسی؟
  • موانع سر راه چه چیزهایی هستند؟

هدف ۲: تولید سرنخ قابل اندازه‌گیری

دومین هدف مهم در بازاریابی تولید محتوا، تولید سرنخ است البته به طوری که نتایج قابل اندازه‌گیری باشند تا ببینیم به هدف خود نزدیک شده‌ایم یا نه!

منظور ما از تولید سرنخ چیست؟  تولید سرنخ یعنی ایجاد علاقه در افراد

در واقع ۸۳ درصد از شرکت‌های   B2Bاین هدف را برای خود مشخص می‌کنند، اما نمی‌توانند از آن به نفع خوبی برای خود و برندشان استفاده کنند. در هدف‌گذاری به روش smart در دیجیتال مارکتینگ، تولید و یا سفارش محتوا سئو شده می‌تواند یکی از راه‌های ایجاد علاقه در افراد و جذب مخاطب برای شما باشد.

مردم عاشق محتوای پرمغز، آگاهی‌بخش و مفید هستند. اگر یک وبلاگ چنین محتوایی در اختیار آنها بگذارد، حتما مخاطب آن خواهند شد.

در مرحله «اندازه‌گیری» در مدل اسمارت برای تولید محتوا باید ببینید درنهایت کارها و فعالیت‌های شما نتایج درست به همراه داشته‌اند یا نه!

 

هدف ۳: سرگرم‌سازی

تاکتیک‌های آگاهی از برند و تولید سرنخ بدون درگیر‌سازی، هیچ ارزشی ندارند.  می‌توانید به مخاطبان‌تان ارزشمندترین اطلاعات موجود در جهان را ارائه بدهید؛ ولی اگر نتوانید آنها را درگیر کنید، این اطلاعات ارزشی نخواهند داشت.

درگیر‌سازی در درون محتوا شکل می‌گیرد و به بیرون سرایت می‌کند. باید کانال‌های رسانه‌های اجتماعی‌تان را درست کنید. از هر فرصتی برای درگیر‌سازی مخاطب استفاده کنید. هرچه که به صورت فعال‌تری آنها را درگیر‌کنید، سریع‌تر می‌توانید به چهارمین هدف نائل شوید و به طور کلی اهداف باید اسمارت باشند.

 

هدف ۴: فروش

۷۵ درصد از شرکت‌های   B2Bمی‌دانند که فروش، چهارمین هدف عمده در بازاریابی تولید محتوا است.

فروش، ضربان و نبض کسب‌وکار شما را تشکیل می‌دهد.

شما باید به صورت مستمر اهداف مربوط به فروش خود را واقع‌بینانه تعیین و بازبینی کنید. برای فروش یک هدف مشخص کنید و سپس برای رسیدن به این هدف، از طریق بازاریابی محتوا گام‌های لازم را بردارید. نتایج را تحلیل کنید؛ خیلی زود خواهید دید که چه مواردی مفید هستند و چه مواردی مفید نیستند و هدف شما این خواهد بود که چطور راه مناسب را انتخاب کنید.

 

هدف ۵: تهیه خوراک برای مخاطبان

مخاطبان شما به توجه و مراقبت نیاز دارند؛ خواه جدید باشند یا قدیمی.

برندها چطور مشتریان دیرینه و بازگشتی را تقویت می‌کنند؟ آنها به طور مستمر و از طریق جریان همیشه پویای محتوا این کار را انجام می‌دهند.

اهداف بازاریابی محتوا می‌توانند میان سالیانه ۲۵۰ هزار دلار یا ۱۰ میلیارد دلار در سال متغیر باشند. در این گام از هدف‌گذاری smart در تولید محتوا باید زمان‌بندی و برنامه‌ریزی خود را دقیق مشخص کنید و ببینید در طول زمان چطور باید با مخاطبان خود ارتباط را ادامه دهید تا آنها همچنان باعث سودآوری کسب‌وکار شما شوند.

سخن آخر

شما با هدف‌گذاری به روش اسمارت در تولید محتوا می‌توانید سود کلانی در طی زمان مشخص وارد کسب‌و‌کار خود کنید. پس پیشنهاد ما این است قبل از تدوین استراتژی تولید محتوای خود، مدل smart را پیاده‌سازی کنید.