یکی از عناصری که کارآمدی صفحات کاری شما در شبکه‌های اجتماعی را بیان می‌کند میزان مخاطبان واقعی آن است.

آیا در تلاش هستید تا با مخاطبان خود در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید؟ به دنبال راه‌هایی هستید تا در انواع شبکه‌های اجتماعی کارآمدتر باشید؟ آیا تعداد زیادی دنبال‌کننده و طرفدار به سمت شما می‌آیند، ولی علاقه زیادی به محصولات یا خدمات شرکت شما نشان نمی‌دهند؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این پرسش‌ها مثبت است در این صورت چهار گام زیر درباره نحوه یافتن و البته جذب مخاطبان هدف شبکه‌های اجتماعی، کمک شایانی به شما خواهند کرد.

 

هنگامی که بیشتر صاحبان کسب‌وکار پا به جهان رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند، معمولا این کار را با ساختن پروفایل انجام می‌دهند و هر وقت هم زمان داشته باشند، وضعیت یا استتوس خود را به‌روزرسانی می‌کنند. پس از چند هفته، شروع می‌کنند از خودشان سوال‌هایی می‌پرسند؛ زیرا نتایج مطلوبی را که از رسانه‌های اجتماعی انتظار داشتند، نمی‌بینند. درست مثل دیگرانی که صاحب کسب‌وکار هستند، داشتن یک برنامه برای اقدام، بهترین دارایی شما را تشکیل می‌دهد و این امر در خصوص بازاریابی رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارتان نیز صحت دارد. با اینکه مهم است مخاطبان هدف خود را بشناسید، اما بسیار حیاتی است که بدانید چطور آنها را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پیدا کنید تا با اجرای کمپین‌های بازاریابی به موفقیت دست پیدا کنید.

 

چهار گام برای یافتن و جذب مخاطبان هدف در شبکه‌های اجتماعی

۱.  مشخص کنید که اهداف شما در رسانه‌های اجتماعی چه چیزهایی هستند. گروه‌تان را تشکیل دهید (حتی اگر خودتان تیمی یک‌نفره هستید) و از خودتان این سوال‌ها را بپرسید: با حضور در رسانه‌های اجتماعی، تلاش می‌کنید چه دستاوردی برای شرکت‌تان داشته‌باشید؟ شاید هدف شما هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت‌تان، افزایش آگاهی از برند، بهبود ذهنیت دیگران از شرکت شما، ارائه خدمات بهتر به مشتری یا افزایش میزان فروش باشد. بهتر است اهداف شما در رسانه‌های اجتماعی کاملا روشن باشد و به خوبی با یک هدف تجاری که برای شرکت‌تان در سال جاری برگزیده‌اید، ارتباط داشته باشد.

۲. بازار هدف را شناسایی کنید: بسیاری از کسب‌و‌کارها، شرکت‌های نوپا و حتی شرکت‌های جاافتاده‌تر فکر می‌کنند که بازار هدف‌شان را می‌شناسند؛ اما بیشتر آنها واقعا از آن آگاهی ندارند. آیا شما زمان و تلاش خود را صرف شناسایی درکی عمیق‌تر از مخاطبان هدف خود کرده‌اید؟ بهتر است همزمان با شناسایی هدف‌تان، کمی وقت هم بگذارید و به پرسش‌های زیر پاسخ دهید. چندین عنصر ممکن است پروفایل مربوط به نمایه خریداران شما را تشکیل دهند؛ اما توصیه ما این است که برای هر پروفایل از نمایه خریداران مربوط به بازار هدف خود، کار را با شناسایی ۶ تا ۸ عنصر آغاز کنید.

  • پروفایل مشتری ایده‌آل شما چیست؟
  • پروفایل بازار هدف شما از لحاظ جمعیت‌شناختی (مذکر، مونث، سن، محل زندگی و غیره) چیست؟
  • سپس یک گام جلوتر بروید و نمایه‌های خریدارانی تشکیل دهید که از پارامترهای جمعیت‌شناختی فراتر می‌روند.
  • مشتری ایده‌آل شما چه شغلی دارد؟
  • چه چیزهایی افراد را تشویق می‌کنند تا محصولات یا خدمات شرکت شما را خریداری کنند؟
  • فرایند رفتاری آنها برای تصمیم‌گیری چیست؟ در فضای مجازی اول چه چیزی را جستجو می‌کنند؛ توصیه‌هایی از دوستان؟ فروش در برابر قیمت کل؟ آیا آنها بیشتر به ارزش در برابر قیمت، اهمیت می‌دهند؟ و غیره.

 

تحقیق کنیددانستن اینکه مشتریان کنونی و بالقوه شما چطور از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بخش مهمی از توسعه یک راهبرد رسانه اجتماعی موثر را تشکیل می‌دهد. شرکت‌ها، در گذشته برای تصمیم‌گیری درباره اینکه کدام کانال بازاریابی برون‌گرا (outbound marketing) می‌تواند به بهترین شکل ممکن آنها را به اهداف کارزارهای بازاریابی‌شان برساند، به تحقیقات بازار اتکا داشتند (مثل تبلیغات در رادیو، تلویزیون و رسانه‌های چاپی). امروزه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند داده‌های حاصل از سازمان‌های پژوهشی را تحلیل کنند تا در خصوص نحوه استفاده مصرف‌کنندگان از رسانه‌های اجتماعی، اطلاعاتی به دست بیاورند. در هنگام برنامه‌ریزی برای راهبرد رسانه‌های اجتماعی، مهم‌ترین نکته این است که مخاطبان خود را بشناسید. برای اینکه شرکت شما به اهداف مربوط به رسانه اجتماعی‌تان دست یابد، باید درک روشنی از این داشته باشید که چه کسانی را هدف قرار داده‌اید، مخاطبان هدف شما، کدام پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی را ترجیح می‌دهند و اینکه کدام نوع محتوا را می‌بینند، به اشتراک می‌گذارند و پست می‌کنند.

نهایتا باید مشخص کنید که مشتریان کنونی و بالقوه شما از کدام سایت‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ زیرا شما باید جایی باشید که آنها حضور دارند. مرکز تحقیقاتی پیو (Pew Research Center) منبعی عالی است از داده‌ها است.

همچنین می‌توانید خودتان هم تحقیقات مستقلی انجام دهید تا متوجه شوید که آیا بازار هدف‌تان در یک پلتفرم رسانه اجتماعی فعال است یا نه. در اینجا ۲ راهبرد وجود دارد که می‌توانید خیلی سریع آنها را به کار ببندید:

  • فعالیت در صفحات پروفایل رسانه‌های اجتماعی رقیب‌تان را رصد کنیداگر متوجه شدید که در پلتفرمی خاص از رسانه‌های اجتماعی که رقیب‌تان از آن استفاده می‌کند، افراد نظر می‌گذارند، مطالب را به‌اشتراک می‌گذارند و درگیر محتوا می‌شوند، در این صورت این شاخص خوبی است که نشان می‌دهد مخاطبان هدف شما هم روی همان پلتفرم قرار دارند.

 در هریک از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به جست‌وجوی کلیدواژه بپردازیدبه جست‌وجوی کلیدواژه‌های اصلی مرتبط با کسب‌وکارتان و همین‌طور کلیدواژه‌هایی که مخاطبان هدف شما به احتمال زیاد برای پیدا کردن محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند، بپردازید.

  1. گوش فرا بدهید و درگیر شویدرسانه اجتماعی، یک خیابان دوطرفه است و زمان‌بندی نقش بسیار مهمی در آن بازی می‌کند. درنتیجه، یک راهبرد موفق برای رسانه‌های اجتماعی، بیشتر مربوط می‌شود به گوش فرا دادن و سپس سخن گفتن. گوش فرا دادن نه فقط یک مهارت عالی ارتباطی در مکالمات بین‌فردی است، بلکه مهارتی طلایی در فضای رسانه‌های اجتماعی نیز به شمار می‌رود که لازم است برای آن زمانی اختصاص دهید. هنگامی که شما به مکالماتی که در فضای مجازی رخ می‌دهند فعالانه گوش فرا می‌دهید و در زمان مناسب مداخله می‌کنید و به فرد مناسب، پیام مناسب را منتقل می‌کنید، نتیجه نهایی می‌تواند این باشد که یکی از پست‌های شما در سرتاسر شبکه‌های اجتماعی فراگیر شود، یا بهترین روز فروش آنلاین محصولات شما رقم بخورد، یا شاهد هجوم سرنخ‌هایی باشید که کتاب الکترونیکی شما را دانلود کرده‌اند و نظایر این.

گوش فرا دادن و درگیر شدن با مخاطبان هدف و افراد اثرگذار (اینفلوئنسرهای) مورد هدف در فضای مجازی که صحبت می‌کنند یا درباره انواع محصولات یا خدمات شما وبلاگ‌نویسی می‌کنند، می‌تواند بازگشت سرمایه بزرگی را برای شما به ارمغان بیاورد. حتما به یاد داشته باشید هنگامی که در وسط یک مکالمه می‌پرید، باید با مشاوره یا پیشنهاد یک منبع یا ارائه راهکاری برای یک مسئله که ممکن است مخاطب هدف شما آن را تجربه کند، به آن مکالمه ارزش و غنا ببخشید.

هنگامی که گام‌های بالا را دنبال کنید، در یافتن مخاطبان هدف خود در رسانه‌های اجتماعی، موفقیت‌های بزرگی به دست خواهید آورد