بازاریابی محتوا شگردی است که این روزها بسیاری از افراد و سازمان‌ها برای رساندن پیام خود به مشتریان و جامعه هدف آن را به کار می‌گیرند و بدون شک هرچه دانش و مهارت تولید محتوا بیشتر باشد شانس ایجاد ارتباطات قوی‌تر و ناگسستنی‌تر بالاتر می‌رود. پس برای تولید محتوای موفق‌تر باید با مفاهیم و اصول آن بیشتر و بهتر آشنا شویم و ببینیم از کجا شروع می‌شود.

یک تولید محتوای موفق می‌تواند به بهترین شکل به مخاطبان شما بیاموزد که آنچه از موسسه شما به‌عنوان محصول یا خدمت دریافت می‌کند چه امکاناتی را در اختیارش قرار می دهد و ارزش افزوده آن نسبت به سایر رقبا چیست و بدین‌صورت مخاطب محتوای شما با آگاهی و دانشی که از برند شما به دست می‌آورد انتخاب‌تان خواهدکرد. پس می توانید با یک تولید محتوای باکیفیت، مدون و اصولی بر درآمدتان بیافزایید.

امروز تولید محتوای دیجیتال جایگاه قابل‌توجهی پیدا کرده‌است و اینجا همان‌جایی است که می‌توانید با تازه‌ترین تاکتیک‌ها و راهبردهای این روش برای حفظ و جذب مخاطب آشنا شوید. خوب است که در آغاز مفهوم تولید محتوا را بهتر بشناسیم.

 

آشنایی با تولید محتوا

بیایید یک تعریف ساده از تولید محتوا بخوانیم تا راحت‌تر بدانیم که تولید محتوا چیست:

«تولید محتوا فرایند برنامه‌ریزی، ایجاد، توزیع، به‌اشتراک‌گذاری و انتشار محتوا برای رسیدن به مخاطبان هدف را شامل می‌شود.»

تولید محتوا می‌تواند به شما یاری برساند تا در کسب‌وکارتان:

  1. برند خود را محبوب و معروف کنید.
  2. فروش‌ محصول و خدمات تان را افزایش دهید و کسب‌وکارتان را رونق بخشید.
  3. با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کنید.
  4. مشتریان بالقوه و بالفعل خود را نیز درگیر کنید.

 

چرا سفارش تولید محتوا مهم است؟

در شرایطی که استراتژی‌های بازاریابی برون‌گرا در افزایش مشتریان بالقوه و بالفعل چندان موفق به نظر نمی‌رسند روش‌های جدید سربرآوردند که تولید محتوای دیجیتال در این میان با توجه به گستره‌ای از مخاطبان که امکان پوشش‌دهی آنها را داراست بهترین یاور کسب‌وکارها شده‌است تا بتوانند به اهداف زیر برسند:

  • آموزش مطالبی پیرامون محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید برای سرنخ‌ها و مشتریان بالقوه
  • بهبود میزان تبدیل
  • ایجاد رابطه میان مشتریان شما و کسب‌وکارتان
  • برقراری ارتباط میان مخاطبان برای اینکه به آنها نشان داده‌شود محصولات و خدمات شما چطور می‌توانند چالش‌های آنها را رفع کنند
  • ایجاد حس در کنار هم بودن با محوریت برند شما

 

نقطه شروع تولید محتوا کجاست؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال که «در بازاریابی محتوا، کار را از کجا باید شروع کرد؟» بهتر است بدانیم برای اینکه تولید محتوای موفق داشته‌باشیم دو نکته طلایی وجود دارد: درک اهداف، بیانیه ماموریت

این موارد ضمن آنکه کمک می‌کنند تا بدانید چه محتوایی تولید کنید فرصت سنجش استراتژی‌های متعدد را نیز به کسب‌وکار می‌دهند و باید و نبایدهایتان را مشخص می‌کنند. ضمن آنکه کمک می‌کنند عملکرد بهتری نیز در نتایج صفحات گوگل به‌دست آورید و بهتر و بیشتر دیده‌شوید.

 

در ادامه هر کدام از نکات طلایی در تولید محتوا را که گفتیم بررسی می‌کنیم.

 

  • تولید محتوا را از کجا شروع کنیم
  • درک اهداف در بازایابی محتوا
  • اهداف خود را مشخص کنید

 

در مورد نکته اول ذکر این موضوع ضروری است که بحث فقط تولید محتوا نیست بلکه فرایند تولید و انتشار هدفمند بسیار اهمیت دارد. باید بدانید که می‌خواهید محتوای تولیدی چه کمکی به کسب‌وکار شما بکند. برای دانستن آن می‌توانید به پاسخ این سوال‌ها فکر کنید:

آیا هدف اصلی برندینگ است؟

آیا می‌خواهید ایمیل مارکتینگ داشته‌باشید؟

آیا می‌خواهید وبلاگ خود را با اصول سئو پیش ببرید؟

آیا ضرورت دارد که مخاطبان‌تان را به مشتری تبدیل کنید؟

آیا لازم است مشتریان را نگه دارید و یا میزان خرید آنها را افزایش دهید (از طریق بیش‌فروشی یا فروش مکمل)؟

آیا لازم است مشتریان را به حامیان تبدیل کنید؟

همواره از خود بپرسید که «آیا استراتژی به‌کارگرفته ثمربخش بوده‌است؟» و اگر آن را در جهت این اهداف خود نیافتید، شاید بهتر باشد که به تغییر آن بیندیشید.

 

ایجاد استراتژی محتوا و پیروی از آن

جو پولیزی در کتاب خود با نام «بازاریابی محتوایی حماسی» می‌گوید که استراتژی بازاریابی محتوا، ضمن تبیین دلیل نیاز به محتوا در موسسه، اولویت‌ها و دیدگاه‌های مورد نیاز برای تحقق آن را مشخص می‌کند.

 

استراتژی تولید محتوا در آغاز

استراتژی شما بهتر است سه ویژگی زیر داشته باشد:

استراتژی تولید محتوا باید این ویژگی‌های سه‌گانه را داشته‌باشد:

  • مخاطبان هدف: افرادی هستند که با اطلاعات به‌دست‌آمده از محتوای تولید شما به محصولات و خدمات‌تان علاقه‌مند می‌شوند.
  • آنچه به مخاطبان ارائه می‌شود: انواع اطلاعاتی که از طریق محتوای خود ارائه می‌کنید، چگونه خواهند‌بود.
  • نتیجه مطلوب برای مخاطب و بهبود کار برای شما: آیا کارهایی که مخاطبان شما پس از مطالعه محتوا انجام‌می‌دهند به‌نفع شماست.

 

راهنمایی: باید به‌خاطر داشته‌باشید که هیچ‌وقت نیازی نیست که «تمام افراد» مخاطب شما باشند، حتی اگر برای تمام افراد هم به‌کارآید..

 

تا جایی که برایتان مقدور است دقت و مخشص بودن را در تولید محتوا به کار گیرید و تا جایی که می‌توانید به شناخت درست از مخاطبان برسید. این خیلی خوب است که برای محتوایتان تعداد مخاطبان کمی را هدف قرار داده‌باشید. برای تیجاد تمایز و تفاوت میان آنها باید نیازهای اطلاعاتی آنها را بسنجید و ببینید که آیا تفاوت‌هایی از این نظر باهم دارند یا خیر!